Wiek w organizacji

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, liczba osób powyżej 60 lat ma wzrosnąć do 2030 roku do poziomu blisko 11 mln, a w 2050 r. wynieść blisko 14 mln. Osoby starsze będą stanowiły około 40% ogółu ludności Polski. Jednocześnie od kilku lat regularnie spada liczba osób w wieku przedprodukcyjnym (0-17 lat), a systematycznie rośnie poprodukcyjnym (60+).

Co to oznacza dla rynku pracy? Coraz mniej młodych osób będzie wchodziło na rynek pracy, coraz więcej osób 60+ będzie osiągało wiek emerytalny.

Każda firma, która będzie chciała utrzymać ciągłość działania, musi już dziś zadbać o to, by jej pracownicy mieli warunki do jak najdłuższego kontynuowania aktywności zawodowej i przygotować się na proces pozyskiwania pracowników spośród kandydatów 50+.

Osiągnięcie tych celów jest możliwe między innymi dzięki wdrożeniu Strategii Zarządzania Wiekiem.

Istota strategii zarządzania wiekiem

 Strategia zarządzania wiekiem to podejście, które uwzględnia potrzeby i możliwości wszystkich osób zatrudnionych w firmie. Celem jest stworzenie takiego środowiska pracy, które maksymalizuje potencjał wszystkich pracowników, niezależnie od ich wieku.

Główne elementy strategii:

  • rekrutacja i selekcja
  • szkolenia i rozwój
  • elastyczne formy pracy
  • zdrowie i well-being
  • przygotowanie do przejścia na emeryturę

Korzyści z wdrożenia strategii zarządzania wiekiem:

  • wzrost motywacji pracowników
  • zwiększenie konkurencyjności firmy
  • lepsze wykorzystanie zasobów pracowniczych
  • budowa pozytywnego wizerunku firmy

Strategia zarządzania wiekiem. Jak to robimy?

Współpracę z Klientem zawsze zaczynamy od przeprowadzenia audytu, mającego na celu sprawdzenie stanu demograficznego organizacji i procedur stosowanych we wszystkich procesach HR, mających wpływ na strukturę wiekową firmy. Następnie, w porozumieniu z klientem, przygotowujemy i przeprowadzamy cykl szkoleń. Współpracę kończymy przekazaniem wniosków i wskazówek, dotyczących działalności firmy, wspierających tworzenie środowiska pracy przyjaznego bez względu na wiek.

Rekomendujemy szkolenia w formie stacjonarnej, w szczególnych wypadkach on-line. Część modułów może zostać udostępniona w formie webinariów (wymaga to dodatkowych ustaleń z klientem).

Moduł I: Przygotowanie

Audyt: struktury wiekowej, procesu rekrutacji, strategii: rozwoju pracowników, mentoringu pracowniczego, planów emerytalnych

  • Zbadanie potrzeb firmy – wywiady ankietowe i pogłębione z przedstawicielami: zarządu, HR, szefów działów, pracowników.

Czas trwania: ok. 1 miesiąc (zależny od wielkości organizacji)

Moduł II: Cykl szkoleń – czas każdego szkolenia ok. 2 godziny.

Szkolenie: Obszary i narzędzia zarządzania wiekiem – wprowadzenie do tematu

  • psychologiczne i społeczne aspekty starzenia się
  • stereotypy i dyskryminacja związane z wiekiem
  • aktywność zawodowa osób starszych
  • jak zbudować kulturę organizacyjną przyjazną bez względu na wiek

Uczestnicy: wszyscy pracownicy wraz z kadrą zarządzającą (podczas jednego szkolenia nie więcej niż 30 osób)

Szkolenie: Rozwój zawodowy bez względu na wiek

  • charakterystyka oczekiwań poszczególnych pokoleń
  • możliwość uczenia się w kontekście wieku
  • job crafting,
  • mentoring odwrócony

Uczestnicy: kadra zarządzająca, dział HR (podczas jednego szkolenia nie więcej niż 30 osób)

Szkolenie: Pracownik- nieformalny opiekun starszych osób niesamodzielnych

  • opieka nad niesamodzielnym dorosłym krewnym jako jedna z przyczyn kończenia aktywności zawodowej
  • Podstawowe zagadnienia związane ze sprawowaniem opieki nad niesamodzielną osobą dorosłą
  • Zespół Wypalenia Opiekuna
  • Możliwości wsparcia nieformalnych opiekunów w miejscu pracy

Uczestnicy: wszyscy pracownicy wraz z kadrą zarządzającą (podczas jednego szkolenia nie więcej niż 30 osób

Szkolenie: Wyzwania HR:

  • rekrutacja – jak uniknąć pułapek dyskryminacji,
  • szkolenie osób w różnym wieku,
  • projektowanie stanowisk pracy
  • motywowanie
  • dialog międzypokoleniowy w zespołach pracowniczych
  • Well-being skrojony na miarę

Uczestnicy: HR, działy odpowiedzialne za well-being (podczas jednego szkolenia nie więcej niż 30 osób)

Szkolenie: Obsługa klienta 60+

Uczestnicy: kadra zarządzająca, pracownicy działów obsługi klienta (podczas jednego szkolenia nie więcej niż 30 osób)

W ciągu dwóch tygodni od daty zakończeniu ostatniego szkolenia, następuje przygotowanie dokumentu, zawierającego wnioski z przeprowadzonych audytów i wskazówki, dotyczące działalności firmy, zmierzającej do utworzenia środowiska pracy przyjaznego bez względu na wiek.

Moduł III: Podsumowanie i Rekomendacje

W ciągu dwóch tygodni od daty zakończeniu ostatniego szkolenia, następuje przygotowanie dokumentu, zawierającego wnioski z przeprowadzonych audytów i wskazówki, dotyczące działalności firmy, zmierzającej do utworzenia środowiska pracy przyjaznego bez względu na wiek.

Dodaj tu swój tekst nagłówka

To szkolenie skierowane jest do liderów i menedżerów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności przywódcze w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym. Program koncentruje się na nowoczesnych koncepcjach przywództwa, zarządzaniu zespołami, budowaniu zaangażowania pracowników oraz wykorzystywaniu technologii i innowacji w procesach zarządczych.

  pobierz program

To szkolenie, które koncentruje się na przygotowaniu liderów do skutecznego zarządzania w warunkach BANI, czyli w świecie charakteryzującym się kruchością (Brittle), nieprzewidywalnością (Anxious), nieliniowością (Nonlinear) i niepewnością (Incomprehensible). Program koncentruje się na nowoczesnych koncepcjach przywództwa, zarządzaniu zespołami, budowaniu zaangażowania pracowników oraz wykorzystywaniu technologii.

  pobierz program

Szkolenie zaprojektowane jest dla menedżerów, którzy pragną rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne, aby skuteczniej zarządzać zespołem i osiągać cele organizacyjne. Uczestnicy nauczą się, jak budować klarowną, autentyczną i motywującą komunikację, zarządzać konfliktami oraz skutecznie przekazywać informacje w różnych kontekstach menedżerskich.

  pobierz program

Szkolenie skierowane jest do menedżerów i liderów, którzy pragną poprawić efektywność pracy w zespole oraz wzmocnić jego dynamikę. Program koncentruje się na kluczowych aspektach skutecznej współpracy, takich jak budowanie zaufania, komunikacja, zarządzanie konfliktami oraz efektywne wykorzystanie różnorodności w zespole.

  pobierz program

Szkolenie skierowane jest do menedżerów i liderów, którzy chcą skutecznie prowadzić rozmowy z pracownikami w celu wspierania ich rozwoju. Program koncentruje się na technikach efektywnej komunikacji, ustalaniu celów rozwojowych oraz udzielaniu konstruktywnego feedbacku, który zwiększa motywację i angażuje pracowników. Jednym z elementów szkolenia jest trening umiejętności z udziałem sparing-partnera.

  pobierz program

Szkolenie przygotowane jest dla organizacji i liderów, którzy chcą stworzyć i utrzymać środowisko sprzyjające efektywnej wymianie informacji zwrotnej. Program koncentruje się na budowaniu kultury, w której feedback jest regularnie udzielany, dobrze przyjmowany i wykorzystywany do rozwoju osobistego i organizacyjnego.

  pobierz program

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

pobierz program

Informacja o Cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zaakceptuj, by korzystać z serwisu.

Skip to content